Pravidla participativního rozpočtu
Společně PRO Blansko
Základní požadavky
- Projekt může podat každý občan, který dovršil 18 let.
- Projekt musí podpořit písemně minimálně 20 občanů města Blansko starších 18 let.
- Projekt musí mít lokální charakter a musí být realizován na pozemcích ve vlastnictví města Blanska.
- Projekt se musí týkat úprav veřejného prostranství či budov v majetku města a realizace projektu musí být v kompetenci města Blansko.
- Projekt musí být v souladu se strategickými a koncepčními dokumenty města:
Dokumenty – Strategický plán rozvoje města | blansko.cz
https://www.blansko.cz/mestsky-urad/odbor-stavebni-urad/uzemni-plan-blansko#obsah
- Odhadované náklady na realizaci projektu nesmí přesáhnout alokované prostředky. Náklady na projekt nesmí přesáhnout zastupiteli schválenou částku 850 tisíc Kč, a to včetně DPH a všech nákladů souvisejících s realizací (např. náklady na zpracování projektové dokumentace, bude-li to povaha investice vyžadovat, apod.). V průběhu realizace je tolerance celkové ceny projektu max. 10 % za předpokladu, že tato odchylka ceny nesouvisí s rozšířením původního projektu.
- Podporovány nebudou tzv. měkké projekty, tedy akce a aktivity, neboť tyto jsou součástí vyhlášených programů města.
- Termín realizace je 24 měsíců od schválení vítězného projektu (vítězných projektů) radou města.
- Na stejný projekt nemohou být poskytnuty finanční prostředky opakovaně, jedná se např. o rozšíření projektu z minulosti, jeho změny apod.
Co musí návrh projektu obsahovat
- Jméno a příjmení navrhovatele, adresa trvalého pobytu, kontaktní telefon a e-mail
- Název projektu
- Odůvodnění – fotodokumentace a popis výchozího stavu, důvody pro předložení návrhu včetně specifikace místa
- Popis navrhovaného řešení (cíl, jakého množství obyvatel se projekt týká, komu je určen). Odhadované náklady na realizaci projektu podložené jednoduchým zmapováním trhu (např. cenová nabídka z internetu, nezávazná cenová nabídka konkrétní obchodní společnosti apod.)
- Povinné přílohy: podpisový arch
- Nepovinné přílohy: součástí návrhu může být videoprezentace projektu (délka max. 2 minuty, natočena na šířku).
Způsoby podání návrhu
- Návrh je nutné odevzdat v elektronické formě vyplněním on-line formuláře na webu města www.blansko.cz.
- Fotografie pro fotodokumentaci je nutné odevzdat ve formátu jpg v nezmenšeném formátu.
- Navrhovatelé, kteří nemají možnost vyplnit elektronický formulář, se mohou obrátit na zaměstnance Blanenské informační kanceláře Blanka, Rožmitálova 6. Ti jim budou při vyplňování on-line formuláře nápomocni.
- Podpisový arch je nutné odevzdat v tištěné podobě. Formulář je ke stažení na webu města. V papírové podobě jsou formuláře k dispozici:
- na podatelně městského úřadu na nám. Svobody 32/3
- na podatelně nám. Republiky 1316/1
- v Blanenské informační kanceláři Blanka, Rožmitálova 6
Vyplněné podpisové archy lze odevzdat v zalepené obálce s označením „Společně pro Blansko“ na některé z podatelen Městského úřadu Blansko, v podacích schránkách na budovách úřadu, v Blanenské informační kanceláři Blanka, Rožmitálova 6. Lze je také zaslat poštou na adresu: město Blansko, nám. Svobody 32/3, 678 01 Blansko.
Lhůta pro podání návrhů
Návrhy je možné podávat do 30. září 2025.
Vyhodnocení podaných návrhů
- Podané návrhy budou posuzovány průběžně.
- Zaměstnanci úřadu zkontrolují, zda návrh splnil všechny formální požadavky.
- Příslušné odbory MěÚ posoudí realizovatelnost návrhu.
- Každý navrhovatel bude o vyhodnocení informován e-mailem.
- V případě potřeby dopracovat návrh bude autor návrhu osloven, aby návrh ve lhůtě 10 dní doplnil. Nebude-li návrh ve stanoveném termínu doplněn, bude vyřazen.
- Bude-li z posouzení odborů zřejmé, že částku nelze dodržet, bude autor návrhu vyzván k upravení návrhu ve lhůtě 10 dní. Pokud návrh nebude upraven nebo nesplní limit ………., bude projekt bez dalšího projednávání vyřazen.
- Rada je oprávněna vyřadit projekt, který neodpovídá zájmům města (architektonické posouzení, jiný záměr s územím města apod.).
- Projekty, které projdou posouzením, město zveřejní na webových stránkách www.blansko.cz.
Hlasování
- O návrzích, které schválila rada města, bude veřejně hlasováno.
- Hlasovat mohou pouze obyvatelé s trvalým pobytem ve městě Blansko starší 18 let.
- Hlasovat se bude elektronicky pomocí mobilního rozhlasu i pomocí tištěných hlasovacích lístků.
- Tištěný hlasovací lístek je možno odevzdat:
- na podatelně MěÚ, nám. Svobody 32/3
- na podatelně MěÚ, nám. Republiky 1316/1
- v Blanenské informační kanceláři Blanka, Rožmitálova 6
- Konkrétní podmínky i termíny hlasování budou zveřejněny v dostatečném předstihu v závislosti na počtu podaných realizovatelných návrhů.
- Hlasování proběhne po posouzení všech podaných návrhů, příp. po obdržení jejich dopracování, budou-li k tomu navrhovatelé vyzváni.
- Předpokládaný termín hlasování je stanoven na podzim daného kalendářního roku.
Vyhodnocení hlasování
- Platné hlasy odpovídající pravidlům hlasování budou sečteny a bude sestaveno výsledné pořadí projektů.
- Na základě výsledného pořadí budou rozděleny vyčleněné finanční prostředky potřebné na realizaci projektu, a to v pořadí od projektu, který získal nejvíce bodů až do vyčerpání přidělené částky.
- V případě, že finanční prostředky nebudou dostačovat na realizaci následujícího projektu v pořadí, bude se realizovat takový projekt, který bude pokryt zbývající částkou.
- V průběhu zpracování návrhu je k dispozici pracovník odboru správy a rozvoje města Ing. Jiří Svoboda, tel.: 516 775 157, e-mail: svoboda@blansko.cz. Doporučujeme, aby s ním navrhovatelé své podněty konzultovali ještě před odevzdáním návrhu.